12. februar 2020

Fra virksomhedsbesøg til konsulent - Joachims rejse i Elbek & Vejrup

Joachim Westergaard Lei startede den 2. september som konsulent i Elbek & Vejrup, men Joachims rejse i Elbek & Vejrup starter allerede et år før det.

Virksomhedsbesøg hos Elbek & Vejrup banede vejen

Joachim har studeret på kandidatuddannelsen ’IT-Ledelse’ på Aalborg Universitet, og det var faktisk igennem Elbek & Vejrups kontakt til universitetet, at hele samarbejdet med Joachim startede. Han fortæller her:

”I september 2018 deltog jeg i et arrangement stablet på benene af en studenterorganisation på Universitet, hvor vi besøgte en række IT-virksomheder for at høre mere om hvilke jobtyper og arbejdsopgaver, studiet kunne føre til. Inden besøget hos Elbek & Vejrup kendte jeg ikke meget til virksomheden, men jeg fornemmede hurtigt, at det var et helt særligt sted. I modsætning til flere af de andre virksomheder, var det tydeligt, at der var lagt meget tanke og energi bag oplæggene på dagen. For eksempel husker jeg tydeligt, at Dennis Aakjær brændte igennem. Under besøget var jeg aldrig i tvivl om, at der var en oprigtig og naturlig interesse for os studerende – det var ikke blot forventet den anden vej rundt. Selvom jeg var i tvivl, om jeg ville kunne jonglere både specialeskrivning i Aalborg og et nyt job i Aarhus, besluttede jeg efterfølgende at søge studentermedhjælperstillingen som konsulent hos Elbek & Vejrup, fordi stillingsbeskrivelsen og virksomheden passede utrolig godt med mine interessefelter. Og jeg har ikke fortrudt, at jeg tog chancen!”

Studentermedhjælper i Elbek & Vejrup

I en pulje af 30-40 ansøgninger røg Joachim uden tvivl videre til samtalerunderne sammen med 8-10 andre. Her klarede han skærene og blev håndplukket til at være en del af EV TalentAcademy i foråret 2019. Joachim startede op som konsulent/studentermedhjælper med ca. to arbejdsdage om ugen. I den rolle fik han lov til at prøve kræfter med lidt af hvert:

”Jeg har bl.a. arbejdet en del med at samle dokumentation og lave vejledninger, og selvom det er en meget rutinepræget opgave, har jeg kunnet se værdien i det. Det har givet mig en forståelse for mange af vores moduler og arbejdsgangene bag, fordi jeg har været nødt til at sætte mig grundigt ind i det hele for at kunne lave et ordentligt produkt i sidste ende. Desuden har jeg haft mulighed for at komme rundt i afdelingen og arbejdet sammen med flere forskellige dygtige kolleger. Det var fedt at skulle starte op i nyt job efter sommerferien og vide, at jeg allerede havde et netværk på min arbejdsplads.
I den forbindelse sætter jeg også stor pris på det arbejde, Jesper Henrik Jørgensen har lagt i mentorrollen. Han har været utrolig hjælpsom og har med glæde svaret på mine spørgsmål, og jeg er glad for at fortsætte det gode kollegaskab i min nye rolle”.

Joachims nye rolle i Elbek & Vejrup

Netop den nye rolle havde Joachim gennem samtaler med sin personaleleder Casper Bach til dels selv indflydelse på. Det er vigtigt, at vi alle sammen laver noget, vi godt kan lide og er dygtige til, og derfor har Joachim også selv haft mulighed for at påvirke rollen:

”Efter nogle måneder som studentermedhjælper begyndte jeg at tale fremtid med Casper og HR, og vi var enige om at forlænge samarbejdet til en mere permanent løsning. Vi havde nogle gode snakke om, hvordan forløbet skulle udvikle sig, og vi fandt hurtigt ud af, at der var et match mellem Elbek & Vejrups interesser og mine.”

Inden Joachims start den 2. september 2019 satte vi os ned, og snakkede med ham om den nye rolle og opgaver som ventede rundt om hjørnet:

Jeg fortsætter som konsulent på forsyningsløsningen, hvor jeg blandt andet skal være med til at implementerer ’EV Årshjul’ ud til vores kunder. Derudover er planen, at jeg i løbet af det første år skal være driftsansvarlig på en række forsyninger, samtidig med at jeg skal blive dygtiggøre mig inden for EVITA.

Til spørgsmålet, om hvorfor Joachim godt kan lide at være i Elbek & Vejrup, svarer han kort og godt:

"For mig er det vigtigt at arbejde et sted, hvor jeg kan lide at være, hvor jeg har gode kolleger, og hvor jeg glæder mig til at komme på arbejde. Alle de ting har jeg i Elbek & Vejrup.”

Et halvt år inde i Joachims nye stilling som konsulent, har vi sat os ned igen til en snak om, hvordan det første halve år har været. Joachims rolle går i forlængelse af det, som han lavede som studentermedhjælper. Han varetager dog væsentligt flere arbejdsopgaver og ansvar:

”Mit primære fokus har været at drive nogle af de interne forretningsprocesser i vores team og få sat mig grundigt ind i, hvordan forsyningsbranchen fungerer. Jeg har ligeledes været ude ved kunder og bygget relationer til dem. Der er rigtigt meget at lære – både på det tekniske plan, men også fagligt i forhold til arbejdsgange. Det er ikke noget, der lige kommer fra den ene dag til den anden. Jeg er i de næste I tre måneder blevet udlejet til en af vores kunder. Jeg glæder mig til at komme over på den anden side af bordet, og jeg er sikker på, at det bliver lærerigt at se, hvad det er, vores IT-systemer gør hos vores kunder i hverdagen.”

Joachims ansættelse som konsulent, er, som bekendt, hans første stilling efter endt uddannelse, og Joachim peger forskellene ud mellem at være studentermedhjælper og fuldtidsansat:

”Jeg kunne godt lide at studere, især på grund af den frihed det gav, og det er ikke det samme med et fuldtidsarbejde. Men jeg er glad for at få en hverdag på kontoret og den struktur, som naturligt følger med. Det skaber konsistens. Da jeg var studentermedhjælper skulle jeg hele tiden følge op på, hvad der var sket siden min sidste arbejdsdag. Nu er jeg en del af teamet til hverdag og har fået en fast rolle, og det gør tingene nemmere.  Livet som fuldtidsansat er ikke så hårdt, som jeg havde forventet – jeg kan godt lide, at der skal ske noget. Det er noget helt andet end at være studerende, fordi du bliver ansvarlig overfor andre. Det er en stor motivationsfaktor for mig, at der er andre, som skal bruge de ting, som jeg leverer.”

Altslutningsvis spørger vi Joachim, hvordan det er at blive en del af Elbek og Vejrup på fuldtid – her peger Joachim ud, at han får lov til at lave opgaver, som han selv synes er interessante:

”Jeg synes, Elbek & Vejrup er en fed virksomhed at være i. Det er nemt at være ansat, fordi virksomheden gør det nemt at være ansat. Langt hen ad vejen kan vi selv være med til at præge vores kompetenceudvikling og aftryk i Elbek & Vejrup. Det er fedt ikke at få presset arbejde ned over hovedet, men selv at kunne gribe ud efter det, som jeg synes er spændende. Elbek & Vejrup tager sig godt af sine medarbejdere og skaber et godt arbejdsmiljø, og det giver os det bedste grundlag for godt fagligt arbejde. Vi har tillid under ansvar, stor fleksibilitet og højt til loftet. Der er ikke så langt til chefen eller den nærmeste kollega, hvis der er brug for hjælp. ”

Vi er glade for, det lykkedes at få Joachim ombord på Danmarks Bedste Arbejdsplads.

Forrige artikler

Mød seniorkonsulent Connie Svenningsen

Næste artikel

Portræt af konsulent Kristian Raunkjær Borre