Er lagerstyring på dagsordenen?

Langt de fleste virksomheder, som har et eller andet form for varelager, får ret hurtigt brug for et system til lagerstyring. Nogle oplever, udfordringer med øget lagerværdi, døde varer på lager, stigning i antallet af restordrer og manglende fokus på ordreomkostninger. Hvad ville det fx betyde for dig, hvis I havde en mere avanceret lagerstyring, hvor parametre til genbestilling konstant er opdaterede, og hvor lagerbindingen altid er korrekt? Svaret er uden tvivl lavere lageromkostninger og en sundere og mere gennemsigtig lagerøkonomi.

Effektiv lagerstyring baseret på Dynamics NAV kan minimere fejl og sikre en bedre udnyttelse af ressourcer. Dette gælder ikke kun for store virksomheder, men for alt lige fra store produktionsvirksomheder til den lille skobutik.

Lagerstyring i Microsoft Dynamics NAV

Lagerstyring til din branche

Hvad kan et system til lagerstyring understøtte?

Der er mange opgaver et effektivt system til lagerstyring kan hjælpe med uanset type virksomhed. Hvilke præcis afhænger selvfølgelig af det specifikke behov og varetype, men nogle af de opgaver et system til lagerstyring generelt kan varetage er:

  • Holde styr på hvilke varer du har på lager og i hvilke mængder
  • Holde øje med hvilke varer der skal genbestilles og hvornår, så du ikke løber tør
  • Fortælle dig hvor på lageret en specifik vare befinder sig
  • Føre statistik over lageret, salg af varer, omsætning mm.

Et system til lagerstyring kan tilpasses præcis til virksomheden, så det varetager de opgaver, der er behov for på den mest effektive måde. Således får hver enkelt medarbejder præcis de værktøjer, der er brug for, så denne kan udføre specifikke opgaver, mens systemet automatisk overvåger processerne. Det bliver samtidig også muligt at udtrække relevant information og data til videre bearbejdning og fremtidsperspektiv.

Har jeg brug for lagerstyring?

Du behøver ikke have en stor virksomhed eller mange tusinde varer på hylderne for at have gavn af et system til lagerstyring. Blot du har få varer, kan det rumme store fordele at få styr på lageret. Hvis blot nogle af disse udsagn passer på din virksomhed, kunne du med fordel kigge på et system til lagerstyring:

  • Du har hyppige leverancer til dine kunder
  • Det er svært at overskue, hvor en vare præcist befinder sig på lageret
  • Du bruger for mange ressourcer på at holde øje med lagerstatus og genbestilling
  • Du oplever at løbe tør for specifikke varer
  • Der sker for mange fejl imellem bestilling og leverance
  • Du vil gerne give kunderne mulighed for at følge deres leverance

Hvilke fordele giver et system til lagerstyring for min virksomhed?

Elbek & Vejrup er specialister i at levere komplette løsninger til lagerstyring, der skaber gennemsigtighed, så du er på forkant med hver leverance.

Vores løsninger til lagerstyring tager udgangspunkt i din virksomhed og udarbejder derfor et overblik, der passer præcis til dit behov. Det specifikke lagerstyringsprogram er altså virksomhedstilpasset præcis til dig og din virksomhed.

Med en løsning til lagerstyring fra os kan du:

  • Udarbejde præcise beregninger på baggrund af din lager- og salgshistorik
  • Beregne det mest optimale genbestillingstidspunkt
  • Beregne den mest optimale varemængde
  • Lave konsekvensberegninger af årlige lageromkostninger før og efter optimering
  • Udtrække statistik der kan give overblik og mere viden om din virksomhed

Systemet til lagerstyring kan med andre ord systematisere og effektivisere en hel del processer, som derved letter dig og dine ansatte for mange tids- og ressourcekrævende opgaver. Det sænker omkostningerne og presser til gengæld effektiviteten helt i top. Du kan lynhurtigt få gjort op med lagervarer, der ikke er afsætning på, spildt lagerplads og få styr på forventningerne.

Overvejelser inden du vælger løsning til lagerstyring

For at du kan vælge det rigtige system til lagerstyring for din virksomhed, er der nogle krav, du skal overveje forinden. Det er vigtigt, at du finder et system, der matcher din virksomhed og de behov, du har til det, ellers bliver det ikke effektivt i tilstrækkelig grad. Du kan derfor med fordel klarlægge og overveje følgende ting:

  • Afklar dine behov fuldstændig. Det lyder overflødigt, men det er den vigtigste del af guiden. Du er nødt til at få afklaret dine behov i forhold til et lagerstyring, før du kan finde det system, der passer til din virksomhedsstrategi.
  • Lagerstyring bør være integreret med dit øvrige system, så salg af varer automatisk trækker simultant fra i lagerstatus.
  • Hvis du har en internetbutik, bør lagerstyringen samtidig være integreret med denne, så online salg ligeledes trækkes simultant fra i lagerstatus
  • Overvej om du udnytter din ERP-løsning fuldt ud, og om du kunne have gavn af at kombinere denne med et WMS-system

Lagerstyring med Dynamics NAV og WMS

Microsoft Dynamics NAV er ikke alene et ERP-system, men også et yderst velegnet system til lagerstyring. Det giver dig det fulde overblik og præcis de oplysninger, du har brug for om din virksomhed. Systemet giver dig alle muligheder for effektivitet, systematisering og den bedste brug af dine ressourcer.

Hvis der er behov for det, kan Dynamics NAV integreres med WMS. Elbek & Vejrup samarbejder med Tasklet Factory, der har udviklet Mobile WMS. Mobile WMS er fuldt integreret med standardfunktionaliteten i Dynamics NAV og kan derfor fungere som en forlængelse af dette system. Mobile WMS øger effektiviteten på lageret og giver medarbejderne de digitale værktøjer, de har brug for.

Fordelene ved at kombinere Dynamics NAV og Mobile WMS er mange. Nedenstående er blot et fåtal af de processer, der lettes ved at benytte disse systemer:

  • Varemodtagelse - ankomne varer kan scannes og alle oplysninger registreres allerede ved ankomsten
  • Udskrive stregkode – stregkoder, labels og oplysninger udskrives nemt fra den håndholdte enhed
  • Lagerplacering - systemet holder selv styr på hvor varen befinder sig når den er placeret
  • Ekspedition - både online og fysisk registreres omgående i systemet og trækkes fra lagerstatus
  • Registrering af spil og returvarer – systemet gør det muligt at holde styr på hvor meget spild eller reklamationer der er samt den videre håndtering af sådanne sager
  • Lageroptælling – systemet gør det let at holde styr på lagerstatus, antal varer mv. og gør det til hver tid muligt at udskrive en status over lageret
  • Statistik – alt registreres og alle tal er mulige at trække ud og danne statistik over. Alt fra omsætning til hvilke varer, der er størst og mindst afsætning på

Alt arbejde kan foregå digitalt på en håndholdt enhed direkte fra lageret med dette system.

Det giver medarbejderne mulighed for at agere mere effektivt, minimere menneskelige fejl og skaber mere valide lagerdata. WMS-systemet er let at implementere og nemt at tilpasse din forretning.

Kontakt os for at høre mere om lagerstyring