lagerstyring-header-min.jpg

Er lagerstyring på jeres dagsorden?

Implementer et lagerstyringssystem og:

  • Opnå effektiv lagerstyring og høj leveringsevne
  • Undgå øget lagerværdi, døde varer på lager og stigning i antallet af restordrer
  • lavere lageromkostninger, en sundere og mere gennemsigtig lagerøkonomi

Introduktion til lagerstyring

Langt de fleste virksomheder, som har et varelager, har brug for et system til lagerstyring. Nogle oplever, udfordringer med øget lagerværdi, døde varer på lager, en stigning i antallet af restordrer og manglende fokus på ordreomkostninger. Med Microsoft Dynamics 365 business central kan i opnå en mere effektiv kontrol af jeres varelager og minimere jeres lageromkostninger. På denne side kan du læse alt om, hvordan din virksomhed kan få gavn af Microsoft Dynamics 365 Business Central til at optimere jeres lagerstyring.

Fordele ved et system til lagerstyring

Beregn lagerforecasts
Udarbejd præcise beregninger på baggrund af din lager- og salgshistorik. Beregn det mest optimale genbestillingstidspunkt eller den mest optimale varemængde.

Optimér arbejdsprocesserne
Et lagerstyringssystem optimerer processerne omkring driften af et lager og sætter arbejdsgangene i system. Det kan fx være optimering af administration ifm. status af varer på lageret, eller optimering af processen ved genbestilling af varer.

Intergrér lager med økonomi
Opnå yderligere optimering af forretningsprocesserne ved at integrere lagerstyringen med økonomistyringsløsningen. Derved automatiserer virksomheden flere processer, således at fx køb og salg af varer altid er opdaterede i virksomhedens ERP-system.

Hvad kan et system til lagerstyring understøtte?

’Lagerstyring’ er et begreb, der dækker over de interne processer, der findes i forbindelse med styring af et lager.

Det kan fx være, hvad den optimale ordrestørrelse er, hvad virksomheden har på lager, samt om der er en stigning i antallet af restordrer.


Der er mange opgaver, et effektivt system til lagerstyring kan hjælpe med, uanset hvilken type virksomhed der er tale om. Nogle af de opgaver, et lagerstyringssystem generelt kan varetage er:

  • At holde styr på hvilke varer, du har på lager
  • At holde øje med hvilke varer, der skal genbestilles så du ikke løber tør
  • At fortælle dig hvor på lageret en specifik vare befinder sig
  • At føre statistik over lagerets varebeholdning, salg og omsætning

Et system til lagerstyring kan tilpasses præcis til virksomheden, så det varetager de opgaver, der er behov for på den mest effektive måde.

På den måde får hver enkelt medarbejder præcis de værktøjer, der er brug for, så denne kan udføre specifikke opgaver, mens systemet automatisk overvåger processerne. Det er også muligt at udtrække relevant information og data til videre bearbejdning og fremtidsperspektiv.

Section23

Har jeg brug for lagerstyring?

Du behøver ikke have en stor virksomhed eller mange tusinde varer på hylderne for at have gavn af et lagerstyringssystem. Selv hvis du kun  har få varer på hylderne, kan det rumme store fordele at få styr på lageret.

Hvis du vil vide om du er blandt de mange der, der kan få gavn af et lagerstyringssystem skal kan du stille dig følgende spørgsmål:

  • Du har hyppige leverancer til dine kunder
  • Det er svært at overskue, hvor en vare præcist befinder sig på dit lager
  • Du bruger mange ressourcer på at holde øje med din lagerstatus og genbestillinger
  • Du løber ofte tør for specifikke varer
  • Der sker for mange fejl imellem bestilling og leverance
  • Du vil gerne give dine kunder mulighed for at følge deres leverancer tæt
Bomaerke

Hvilken værdi giver et lagerstyringssystem min virksomhed?

Hos Elbek & Vejrup er vi specialister i at levere komplette løsninger til lagerstyring, der skaber gennemsigtighed, så du er på forkant med hver leverance.

Vores løsninger til lagerstyring tager udgangspunkt i din virksomhed og udarbejder derfor et overblik, der passer præcis til din virksomhed og dermed dine behov.

Systemet til lagerstyring kan med andre ord systematisere og effektivisere en hel del processer, som derved letter dig og dine ansatte for mange tids- og ressourcekrævende opgaver.

Det sænker omkostningerne og øger effektiviteten markant. Du kan lynhurtigt få gjort op med lagervarer, der ikke er afsætning på, spildt lagerplads og få styr på forventningerne.

Overvejelser inden du vælger løsning til lagerstyring

For at du kan vælge det rigtige system til lagerstyring for din virksomhed, er der nogle krav, du skal overveje forinden.

Det er vigtigt, at du finder et system, der matcher din virksomhed og de behov, du har til det Ellers bliver det ikke effektivt i tilstrækkelig grad. Du kan derfor med fordel klarlægge og overveje følgende ting:

  • Afklar dine behov fuldstændig. Du er nødt til at få afklaret dine behov i forhold til en lagerstyring, før du kan finde det system, der passer til din virksomhedsstrategi.
  • Din lagerstyring bør være integreret dine øvrige systemer i virksomheden, så salg af varer automatisk trækkes fra i din lagerstatus.
  • Hvis du har en webshop, bør lagerstyringen samtidig være integreret med denne, så online salg ligeledes trækkes fra i lagerstatus
  • Overvej om du udnytter din ERP-løsning fuldt ud, og om du kunne have gavn af at kombinere denne med et WMS-system

Lagerstyring med Dynamics 365 Business Central og WMS

Dynamics 365 Business Central (tidligere Microsoft Dynamics NAV) er ikke alene et ERP-system, men også et yderst velegnet system til lagerstyring. Det giver dig det fulde overblik og præcis de oplysninger, du har brug for om din virksomhed.

Systemet giver dig alle muligheder for effektivitet, systematisering og den bedste brug af dine ressourcer.

Lagerstyring til din branche

Elbek & Vejrup er specialister i optimering af lagerprocesser samt at levere komplette løsninger til lagerstyring, der skaber gennemsigtighed, så du er på forkant med hver leverance. Vi har løsninger til lagerstyring, som er målrettet et udvalg af brancher.

Find løsning til din branche