lagerstyring-header-min.jpg

Er lagerstyring på jeres dagsorden?

Implementer et lagerstyringssystem og:

  • Opnå effektiv lagerstyring og høj leveringsevne
  • Undgå øget lagerværdi, døde varer på lager og stigning i antallet af restordrer
  • lavere lageromkostninger, en sundere og mere gennemsigtig lagerøkonomi

Vi skaber værdi gennem IT for vores kunder

Vi har hjulpet mere end 2000 virksomheder med:

  • Effektivisering og digitalisering af forretningsprocesser der skaber konkurrencemæssige fordele

  • Forretningsrådgivning baseret på dybt branchekendskab

  • Standard ERP-løsninger til din branche

Introduktion til lagerstyring

Langt de fleste virksomheder, som har et varelager, har brug for et system til lagerstyring. Nogle oplever udfordringer med øget lagerværdi, døde varer på lager og stigning i antallet af restordrer på grund af manglende styring. Andre har behov for egentlig et Warehouse Management System (WMS) til fx stregkodescanning. Med Microsoft Dynamics 365 Business Central kan I opnå en mere effektiv kontrol af jeres varelager og minimere jeres lageromkostninger. På denne side kan du læse alt om, hvordan din virksomhed kan få gavn af Microsoft Dynamics 365 Business Central til at optimere jeres lagerstyring.

Fordele ved et system til lagerstyring

Optimér arbejdsprocesserne
Et lagerstyringssystem optimerer processerne omkring driften af et lager og understøtter de fysiske processer, som foretages. Det kan fx være at optimere modtagelsesprocessen og indgangskontrollen eller at planlægge varepluk i den korrekte rækkefølge, så lagermedarbejderen sparer skridt.

Beregn lagerforecasts
Udarbejd præcise beregninger på baggrund af din lager- og salgshistorik. Beregn det mest optimale genbestillingstidspunkt eller den mest optimale varemængde.

Intergrér lager med økonomi
Opnå yderligere optimering af forretningsprocesserne ved at integrere lagerstyringen med økonomistyringsløsningen. Derved automatiserer virksomheden flere processer, således at fx køb og salg af varer altid er opdaterede i virksomhedens ERP-system.

Hvad kan et system til lagerstyring understøtte?

’Lagerstyring’ er et begreb, der dækker over de interne processer, der findes i forbindelse med styring af et lager.

Det kan fx være, hvad den optimale ordrestørrelse er, hvad virksomheden har på lager, samt om der er en stigning i antallet af restordrer.

Der er mange opgaver, et effektivt system til lagerstyring kan hjælpe med, uanset hvilken type virksomhed der er tale om. Nogle af de opgaver, et lagerstyringssystem generelt kan varetage er:

  • At holde styr på hvilke varer, du har på lager
  • At holde øje med hvilke varer, der skal genbestilles så du ikke løber tør
  • At fortælle dig hvor på lageret en specifik vare befinder sig
  • At føre statistik over lagerets varebeholdning, salg og omsætning

Et system til lagerstyring kan tilpasses præcis til virksomheden, så det varetager de opgaver, der er behov for på den mest effektive måde.

På den måde får hver enkelt medarbejder præcis de værktøjer, der er brug for, så denne kan udføre specifikke opgaver, mens systemet automatisk overvåger processerne. Det er også muligt at udtrække relevant information og data til videre bearbejdning og fremtidsperspektiv.

Section23

Har jeg brug for lagerstyring?

Du behøver ikke have en stor virksomhed eller mange tusinde varer på hylderne for at have gavn af et lagerstyringssystem. Selv hvis du kun har få varer på hylderne, kan det rumme store fordele at få styr på lageret.

Der er mange årsager til at anvende lagerstyring, men begynd med at stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Har du mange varer hvis parametre skal vedligeholdes?
  • Modtager du varer, som skal kontrolleres, inden de går på lager?
  • Er der mange varetransaktioner som kan optimeres ved stregkodescanninger?
  • Kender alle dine lagermedarbejdere varernes placeringer på lageret?
  • Kan du spare skridt ved at beregne den optimale plukkerækkefølge?
  • Har du brug for sikkerhed til ikke at plukke de forkerte varer?
Bomaerke

Hvilken værdi giver et lagerstyringssystem min virksomhed?

Hos Elbek & Vejrup er vi specialister i at levere komplette løsninger til lagerstyring, der skaber gennemsigtighed, så du er på forkant med hver leverance.

Vores løsninger til lagerstyring tager udgangspunkt i din virksomhed og udarbejder derfor et overblik, der passer præcis til din virksomhed og dermed dine behov.

Systemet til lagerstyring kan med andre ord systematisere og effektivisere en hel del processer, som derved letter dig og dine ansatte for mange tids- og ressourcekrævende opgaver.

Det sænker omkostningerne og øger effektiviteten markant. Du kan lynhurtigt få gjort op med lagervarer, der ikke er afsætning på, spildt lagerplads og få styr på forventningerne.

Overvejelser inden du vælger løsning til lagerstyring

For at du kan vælge det rigtige system til lagerstyring for din virksomhed, er der nogle krav, du skal overveje forinden.

Det er vigtigt, at du finder et system, der matcher din virksomhed og de behov, du har til det Ellers bliver det ikke effektivt i tilstrækkelig grad. Du kan derfor med fordel klarlægge og overveje følgende ting:

  • Afklar dine behov fuldstændig. Du er nødt til at få afklaret dine behov i forhold til en lagerstyring, før du kan finde det system, der passer til din virksomhedsstrategi.
  • Din lagerstyring bør være integreret dine øvrige systemer i virksomheden, så salg af varer automatisk trækkes fra i din lagerstatus.
  • Hvis du har en webshop, bør lagerstyringen samtidig være integreret med denne, så online salg ligeledes trækkes fra i lagerstatus
  • Overvej om du udnytter din ERP-løsning fuldt ud, og om du kunne have gavn af at kombinere denne med et WMS-system

Lagerstyring med Dynamics 365 Business Central og Warehouse Management System​

Dynamics 365 Business Central (tidligere Microsoft Dynamics NAV) er ikke alene et ERP-system, men også et yderst velegnet system til lagerstyring. Det giver dig det fulde overblik og præcis de oplysninger, du har brug for om din virksomhed.

Systemet giver dig alle muligheder for effektivitet, systematisering og den bedste brug af dine ressourcer.

Lagerstyring til din branche

Elbek & Vejrup er specialister i optimering af lagerprocesser samt at levere komplette løsninger til lagerstyring, der skaber gennemsigtighed, så du er på forkant med hver leverance. Vi har løsninger til lagerstyring, som er målrettet et udvalg af brancher.

Find løsning til din branche

Ofte stillede spørgsmål om lagerstyring

Hvorfor er lagerstyring vigtigt?

Mange virksomheder oplever udfordringer med øget lagerværdi, døde varer på lager og stigning i antallet af restordrer på grund af manglende lagerstyring. Andre har behov for et egentlig Warehouse Management System (WMS) til fx stregkodescanning. Med Microsoft Dynamics 365 Business Central kan I opnå en mere effektiv kontrol af jeres varelager og minimere jeres lageromkostninger.

Hvorfor skal jeg bruge et lagerstyringssystem?

Du har behov for et lagerstyringssystem, hvis du fx har mange varer, hvis parametre skal vedligeholdes, vil have sikkerhed for ikke at plukke de forkerte varer, modtager varer som skal kontrolleres inden de går på lager.

Hvad er fordelene ved lagerstyring i Dynamics 365 Business Central?

Business Central indeholder lagerstyring som standard i systemet. At have lagerstyring direkte integreret i ERP-systemet giver en række fordele, da der skabes synergi mellem lageret og økonomi. Derved har man altid korrekte og tidstro data tilgængelige.