Lagerstyring

Er lagerstyring på jeres dagsorden?

Implementer et lagerstyringssystem og:

  • Opnå effektiv lagerstyring og høj leveringsevne
  • Undgå øget lagerværdi, døde varer på lager og stigning i antallet af restordrer
  • Få lavere lageromkostninger, en sundere og mere gennemsigtig lagerøkonomi

Optimer dine lagerprocesser med et lagerstyringssystem

Langt de fleste virksomheder, som har et varelager, har brug for et system til lagerstyring. Nogle oplever udfordringer med øget lagerværdi, døde varer på lager, en stigning i antallet af restordrer og manglende fokus på ordreomkostninger. Med Microsoft Dynamics 365 Business Central kan I opnå en mere effektiv kontrol af jeres varelager og minimere jeres lageromkostninger. På denne side kan du læse alt om, hvordan din virksomhed kan få gavn af Microsoft Dynamics 365 Business Central til at optimere jeres lagerstyring.

Fordele ved et system til lagerstyring

Beregn lagerforecasts
Udarbejd præcise beregninger på baggrund af din lager- og salgshistorik. Beregn det mest optimale genbestillingstidspunkt eller den mest optimale varemængde.

Optimér arbejdsprocesserne
Et lagerstyringssystem optimerer processerne omkring driften af et lager og sætter arbejdsgangene i system. Det kan fx være optimering af administration ifm. status af varer på lageret, eller optimering af processen ved genbestilling af varer.

Intergrér lager med økonomi
Opnå yderligere optimering af forretningsprocesserne ved at integrere lagerstyringen med økonomistyringsløsningen. Derved automatiserer virksomheden flere processer, således at fx køb og salg af varer altid er opdaterede i virksomhedens ERP-system.

Hvad kan et system til lagerstyring understøtte?

Lagerstyring er et begreb, der dækker over de interne processer, der findes i forbindelse med styring af et lager. Det kan fx være, hvad den optimale ordrestørrelse er, hvad virksomheden har på lager samt om der er en stigning i antallet af restordrer.

Der er mange opgaver et effektivt system til lagerstyring kan hjælpe med uanset hvilken type virksomhed der er tale om. Nogle af de opgaver et lagerstyringssystem generelt kan varetage er:

  • At holde styr på hvilke varer, du har på lager
  • At holde øje med hvilke varer, der skal genbestilles, så du ikke løber tør
  • At fortælle dig hvor på lageret en specifik vare befinder sig
  • At føre statistik over lagerets varebeholdning, salg og omsætning
  • Et system til lagerstyring kan tilpasses præcis til virksomheden, så det varetager de opgaver, der er behov for på den mest effektive måde.

På den måde får hver enkelt medarbejder præcis de værktøjer, der er brug for, så denne kan udføre specifikke opgaver, mens systemet automatisk overvåger processerne. Det er også muligt at udtrække relevant information og data til videre bearbejdning og fremtidsperspektiv.

“Vores samarbejde med Elbek & Vejrup har indtil videre varet i 25 år med en forventning om mange flere gode år. Et samarbejde af denne varighed har kun kunne lade sig gøre, fordi vi føler os i trygge hænder, og at vi rent fagligt og forretningsmæssigt ser en stor gevinst i digitalisering og optimering af vores forretningsprocesser. Samtidig kendetegner det vores samarbejde, at Elbek & Vejrup kontinuerligt har været i stand til at løfte vores forretning, når vi har haft behov for det.”

Asger Poulsen
IT- & logistikchef, Aktieselskabet Carl Christensen

Har jeg brug for lagerstyring?

Du behøver ikke have en stor virksomhed eller mange tusinde varer på hylderne for at have gavn af et lagerstyringssystem.

Du har behov for et lagerstyringssystem hvis:

  • Du har hyppige leverancer til dine kunder
  • Det er svært at overskue, hvor en vare præcist befinder sig på dit lager
  • Du bruger mange ressourcer på at holde øje med din lagerstatus og genbestillinger
  • Du løber ofte tør for specifikke varer
  • Der sker for mange fejl mellem bestilling og leverance
  • Du vil gerne give dine kunder mulighed for at følge deres leverancer tæt

Hvilken værdi giver et lagerstyringssystem min virksomhed?

Hos Elbek & Vejrup er vi specialister i at levere lagerstyringsløsninger, der skaber gennemsigtighed, så du er på forkant med hver leverance.

Vores løsninger til lagerstyring tager udgangspunkt i din virksomheds lagerprocesser og optimerer dem, således at du får en mere effektiv lagerstyring.

Et lagerstyringssystem kan systematisere og effektivisere en hel del processer, som derved letter dig og dine ansatte for mange tids- og ressourcekrævende opgaver.

Det sænker omkostningerne og øger effektiviteten markant. Du kan lynhurtigt få gjort op med lagervarer, der ikke er afsætning på, spildt lagerplads og få styr på forventningerne.

Overvejelser inden du vælger løsning til lagerstyring

For at du kan vælge det rigtige system til lagerstyring for din virksomhed, er der nogle krav, du skal overveje forinden.

Det er vigtigt, at du finder et system, der matcher din virksomhed og de behov, du har til det. Du kan med fordel overveje følgende ting inden du træffer dit valg:

  • Afklar dine behov fuldstændig. Du er nødt til at få afklaret dine behov for lagerstyring, før du kan finde det system, der passer til din virksomhedsstrategi.
  • Din lagerstyring bør være integreret med dine øvrige systemer i virksomheden, så salg af varer automatisk trækkes fra i din lagerstatus.
  • Hvis du har en webshop, bør lagerstyringen samtidig være integreret med denne, så online salg ligeledes trækkes fra i lagerstatus
  • Overvej om du udnytter din ERP-løsning fuldt ud, og om du kunne have gavn af at kombinere denne med et WMS-system

Lagerstyring med Dynamics 365 Business Central og WMS

Dynamics 365 Business Central (tidligere Microsoft Dynamics NAV) er ikke alene et ERP-system, men også et yderst velegnet system til lagerstyring. Det giver dig det fulde overblik og præcis de oplysninger, du har brug for om din virksomhed. Systemet giver dig alle muligheder for effektivitet, systematisering og den bedste brug af dine ressourcer.

Hvis der er behov for det, kan Dynamics 365 Business Central integreres med et Warehouse Management System.

Elbek & Vejrup samarbejder med Tasklet Factory, der har udviklet Mobile WMS.

Mobile WMS er fuldt integreret med standardfunktionaliteten i Dynamics 365 Business Central og kan derfor fungere som en forlængelse af dette system. Mobile WMS øger effektiviteten på lageret og giver medarbejderne de digitale værktøjer, de har brug for.

 

Fordelene ved at kombinere Dynamics 365 Business Central og Mobile WMS er mange. Nedenstående er blot et fåtal af de processer, der lettes ved at benytte disse systemer:

  • Varemodtagelse - varer kan scannes og alle oplysninger registreres allerede ved ankomsten
  • Udskrive stregkode – stregkoder, labels og oplysninger udskrives nemt fra den håndholdte enhed
  • Lagerplacering - systemet holder selv styr på, hvor en given vare befinder sig når den er placeret
  • Ekspedition - både online og fysisk ekspedition registreres omgående i systemet og trækkes fra lagerstatus
  • Registrering af spild- og returvarer – systemet gør det muligt at holde styr på hvor meget spild eller reklamationer der er, samt den videre håndtering af sådanne sager
  • Lageroptælling– systemet gør det let at holde styr på lagerstatus, antal varer mv. og gør det til hver tid muligt at udskrive en status over lageret
  • Statistik– alt registreres og alle tal er mulige at trække ud og danne statistik over. Alt fra omsætning til hvilke varer, der er størst og mindst afsætning på

Styr dit lager direkte fra din mobil eller tablet

Med Mobile WMS og Business Central kan du nemt og hurtigt holde styr på dit lager direkte fra din computer, mobil og tablet. Det vil sige, uanset hvor du befinder dig, kan du nemt og hurtigt få adgang til dine data. På den måde sparer du både tid og ressourcer og kan nemt tage affære, hvis der skal tages hånd om noget kritisk.

Ofte stillede spørgsmål om lagerstyring

Hvorfor er lagerstyring vigtigt?

Mange virksomheder oplever udfordringer med øget lagerværdi, døde varer på lager og stigning i antallet af restordrer på grund af manglende lagerstyring. Andre har behov for et egentlig Warehouse Management System (WMS) til fx stregkodescanning. Med Microsoft Dynamics 365 Business Central kan I opnå en mere effektiv kontrol af jeres varelager og minimere jeres lageromkostninger.

Hvorfor skal jeg bruge et lagerstyringssystem?

Du har behov for et lagerstyringssystem, hvis du fx har mange varer, hvis parametre skal vedligeholdes, vil have sikkerhed for ikke at plukke de forkerte varer, modtager varer som skal kontrolleres inden de går på lager.

Hvad er fordelene ved lagerstyring i Dynamics 365 Business Central?

Business Central indeholder lagerstyring som standard i systemet. At have lagerstyring direkte integreret i ERP-systemet giver en række fordele, da der skabes synergi mellem lageret og økonomi. Derved har man altid korrekte og tidstro data tilgængelige.

Læs mere om produktionsstyring i vores vidensbank

Måske er du også interesseret i at vide mere om produktionsstyring? Så gå på opdagelse i vores vidensbank.

Vidensbank Henvisning Section