Hvad er Dynamics 365?

Dynamics 365 er nyeste skud på stammen hos Microsoft inden for forretningssoftware. Den nye løsning kan fås i en Business edition med begrænset funktionalitet, som dækker økonomistyring, salg og marketing, mens en Enterprise edition dækker flere områder som fx simpel produktions- og servicestyring.

Dynamics 365 er en ren abonnementsbaseret ERP-løsning placeret i ’skyen’ på Microsoft Azure. Løsningen er for virksomheder, der har behov for en standardløsning uden tilretninger, men som kan udvides med funktionalitet via Apps i takt med, at virksomheden vækster. Disse Apps eller prædefinerede tillægsløsninger til Dynamics 365 er programmeret som såkaldte extensions. Altså tilpasninger kodet uden for kernen.  Det betyder, at opgraderinger nu lettere kan ske løbende.

Teknologien kan sammenlignes med den, som i dag kendes fra Microsoft Office-systemerne. Køber du et Office 365-abonnement, kan du vælge at installere Office-pakken på din pc eller vælge at anvende virtuelle- eller web- versioner. Vælger du at installere Office på din pc (On Premise), kan du vælge at opgradere den næste gang, Microsoft frigiver en ny version. Vælger du en virtuel- eller en web- version, opdateres din Office-version automatisk hver måned.  Med Dynamics 365 har Microsoft altså udviklet et produkt og lagt en strategi, som understøtter løbende opgraderinger – men kun forudsat at du har din ERP-løsning i skyen, og at alle tilpasninger er udført som extensions.

Du kan stadig vælge at købe din Dynamics NAV og få den fulde funktionalitet og have platformen på egne servere eller hostede servere uden for Microsoft Azure. Vælger du en sådan løsning, hedder den Dynamics NAV 2017. Der er ingen tvivl om, at Microsofts fokus i den kommende version er på platformen og brugergrænsefladen. Vi kan således forvente mere optimering af fx Apps, brug af eksterne services og nye integrationer. Herunder endnu mere integration til Dynamics CRM og til PowerBI. Vi forventer også udvidet funktionalitet og procesunderstøttelse. Blandt andet til økonomistyring og sager.

Grundet vores dybe brancheindsigt, forretningsforståelse samt tætte samarbejde med Microsoft rådgiver vi virksomheder om, hvordan de bedst muligt kan understøtte deres forretning med Dynamics 365-platformen og udvikle en Dynamics 365-strategi, der er fremtidssikret.

Fordele ved Dynamics 365

Fremtidssikret

Da løsningen ligger i skyen, bygger dette koncept på løbende opdateringer, som automatisk bliver udrullet i takt med, at ny funktionalitet lanceres. Dette betyder, at virksomheder med Dynamics 365 altid har en løsning, som er på toppen teknologisk.

Form din egen løsning

Dynamics 365 er opbygget af apps i skyen, hvilket betyder at det er nemt at fjerne og tilføje de elementer, som du enten ønsker eller ikke ønsker at gøre brug af. Dette sikrer dig endvidere i fremtiden, da apps virksomheden har brug for i fremtiden ikke er nødvendige på nuværende tidspunkt.

Optimér interne processer


Der er et naturligt flow mellem Microsofts øvrige produkter og det nye Dynamics 365, hvilket betyder at de interne arbejdsprocesser bliver optimeret. Derved opnår virksomheden med Dynamics 365 en effektiviseret hverdag.

Dynamics 365 øger effektiviteten

Når ERP og CRM smelter sammen og bliver tæt integrerede, skabes et naturligt flow af data fra den ene app til den anden. Det betyder, at dine medarbejdere altid har de data til rådighed, de har behov for, uafhængigt af hvilken app informationen kommer fra.

Samtidig kan dine medarbejdere problemfrit arbejde på tværs af Dynamics 365 og kendte værktøjer som Microsoft Office og Power BI, som de allerede anvender hver dag.

  • Office 365: Arbejd i Outlook, Word eller Excel uden problemer, samtidig med at du har adgang til data fra Dynamics 365.
  • Power BI, Cortana Intelligence og Azure Machine Learning: Opstil rapporter og dashboards med data i realtid, få forslag til genbestilling af lagervarer, forslag til tværsalg og meget mere. 

Integrationen og samspillet mellem forretningsapps giver større indsigt i forretningen og bedre mulighed for at forudsige, hvad der sker med den i fremtiden.

Denne verden af informationer er til rådighed, uanset hvor eller hvornår dine medarbejdere har brug for den. Og uanset hvad deres foretrukne arbejdsredskab er. Dynamics 365 kan anvendes på mobile enheder og kører på både iOS-, Android- og Windows-enheder. Og selvfølgelig kan du tilgå dine apps på en klassisk bærbar eller stationær computer.

Alt i alt opnår virksomheden øget effektivitet, fordi alle kan arbejde hvor som helst og når som helst på deres foretrukne device.

Dynamics 365 – apps, data og intelligens

Microsoft Dynamics 365 kombinerer elementer fra Microsoft Dynamics NAV, Dynamics AX og Dynamics CRM i én samlet cloudløsning. Det er en abonnementsbaseret løsning, du kan sætte sammen, alt efter hvilke krav din virksomhed har til funktionalitet. Du kan vælge nøjagtig de forretningsapps, der passer til organisationen lige nu og udbygge med andre apps, efterhånden som virksomhedens behov ændrer sig.

Microsoft tilbyder med Dynamics 365 et antal standardapps som salg, markedsføring, kundestyring og field service. Alle apps hjælper med at øge produktiviteten og skabe større indsigt i forretningen. Samtidig kan du udbygge din løsning med yderligere funktionalitet ved hjælp af apps, der er skræddersyede til at opfylde et specifikt behov - fx branchebehov. Du kan med andre ord forme en løsning præcis til din virksomhed – men uden at være bundet af den løsning mange år frem. Dynamics 365 kører både med Microsoft-udviklede apps og partnerudviklede apps.




De standardapps du kan vælge mellem, når du sammensætter din Dynamics 365-løsning, er:

  • Salg
  • Kundeservice
  • Drift
  • Field service
  • Automatisering af projektstyring
  • Marketing
  • Customer insights

Slut med store tilpasninger og opgraderinger

Den klassiske model for ERP-systemer har indtil nu været, at en virksomhed investerede i et ERP-system, som derefter skulle tilrettes efter virksomhedens behov. Og i et CRM-system, som også skulle tilrettes. Det vil sige, at der skulle skrives kode for at få alt til at fungere i forhold til den enkelte virksomheds behov. Fremover behøver din virksomhed ikke længere tænke på store investeringer af både tid og penge i tilpasninger og opgraderinger.

Med Dynamics 365 investerer virksomheden i standardapps og tilkøber derefter forretningsapps efter behov. Det giver klare fordele. Der skal ikke længere tilrettes direkte i koden, det bliver lettere at overlevere systemet til nye medarbejdere, og medarbejderne har altid den seneste version til rådighed, fordi alt er cloudbaseret og opdateres automatisk. Og ikke mindst taler alle apps direkte med hinanden, så der er ingen integrationsprojekter, der skal gennemføres for at kunne udveksle data på tværs af applikationer.

Forskellige prismodeller

Med Dynamics 365 introducerer Microsoft også en prisstruktur, der er anderledes end den, vi kender fra Dynamics NAV. Dynamics 365 er abonnementsbaseret med et abonnement per bruger, og der er forskellige priser, afhængigt af om en bruger skal have fuld brugsret eller begrænset brugsret. Din virksomhed betaler for de apps, der er behov for, og for det antal brugere, der benytter løsningen.  

Du kan vælge mellem kun at betale for enkelte apps, eller din virksomhed kan få en plan, der indeholder et antal apps. For mindre og mellemstore virksomheder findes der en Business Edition, som bygger på Dynamics NAV, og for store virksomheder en Enterprise Edition, der bygger på Dynamics AX. Hos Elbek og Vejrup kan vi hjælpe dig med at finde den rette edition og den rigtige prismodel for Dynamics 365 til din virksomhed.

Hvad er forskellen på Dynamics 365 Business edition og Dynamics 365 Enterprise edition?

Som nævnt er der to forskellige typer af Dynamics 365 til virksomheder: Business edition og Enterprise edition. Nedenstående er en meget overordnet sammenligning mellem de to versioner.

Dynamics 365 Business edition:

Denne version af ERP-løsningen er den, som minder mest om den Dynamics NAV 2017, som vi har i dag. Målgruppen for denne version er to-delt, da denne indeholde både en version til de helt små (1-100 ansatte og maks 300 brugere) samt en version til mellemstore virksomheder op til 250 ansatte. Med Business edition kan du udelukkende få din Dynamics 365 i Microsoft Azure - altså 'i skyen'. Begge versioner indeholder CRM.

Dynamics 365 Enterprise edition:

Dynamics 365 Enterprise edition er det vi i dag kender som Microsoft Dynamics AX - altså det helt store ERP-system til koncerner mv. Den store forskel ift. Business edition er, at det er AX der er kernen i løsningen, hvilket gør at den er for kompleks til de fleste mellemstore virksomheder. Omvendt er NAV for simpel til de helt store koncerner. Der er et minimum på 20 brugere på Enterprise versionen og den kan både leveres 'i skyen', en hybrid løsning eller on-premise. Denne version indeholde også CRM.

I tvivl?

Er du i tvivl om hvilken løsning der passer til din virksomhed? Eller vil du vide mere dybdegående information om Microsoft Dynamics 365? Så kontakt os for at høre om dine muligheder.