Microsoft Dynamics 365 Business Central vs Dynamics 365 for Finance and Operations
Når det handler om ’Microsoft Dynamics 365’, så er det ofte et af de to systemer ’Dynamics 365 Business Central’ og ’Dynamics 365 for Finance and Operations’, der er relevante.
Begge disse systemer er ERP-systemer, som i høj grad bliver efterspurgt af danske virksomheder.
Men selv om navnene minder meget om hinanden, så er der stor forskel på de to ERP-systemer, da de henvender sig til to forskellige målgrupper.
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Microsoft Dynamics 365 Business Central hed tidligere Microsoft Dynamics NAV eller Navision. Dette system er udviklet specifikt til små og mellemstore virksomheder. Med Dynamics 365 Business Central får din virksomhed en komplet forretningsløsning, som bidrager til at optimere økonomistyring og kritiske forretningsprocesser i din virksomhed. Business Central giver dig indsigt i virksomhedens tilstand blandt andet i forhold til salg og økonomi. Ved hjælp af Business Intelligence og Power BI kan du transformere data til vigtig indsigt og organisere det, så du har det rette datagrundlag til at træffe beslutninger ud fra. Med Dynamics 365 Business Central er det muligt at prioritere jeres kunder efter omsætningspotentiale, hvilket giver flere muligheder for både mersalg og krydssalg.
Det er tilmed muligt at udvide Business Centrals standardfunktionalitet og tilpasse den til netop din virksomheds specifikke behov og forretningsprocesser. Denne løsning kan leveres i skyen, on premise eller som en hybrid.
Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations
Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations er efterfølgeren til Microsoft Dynamics AX. I modsætning til Business Central er dette system udviklet specifikt til større virksomheder og koncerner.
Med dette system får du en løsning, som skaber 360 graders indsigt i hele din virksomheds forsyningskæde.
Denne løsning muliggør arbejde med sammenhængende driftsaktiviteter, og derved kan du optimere produktionsparatmetrene for hvert enkelt produkt. På den måde er det muligt at understøtte de kritiske forretningsprocesser på tværs af forsyningskæden. Dette tværfunktionelle samarbejde gør, at du kan optimere produktleveringen til jeres eksisterende kunder samt forbedre produktets kvalitet, som kan resultere i en øget kundetilfredshed. Løsningen automatiserer også finansielle processer på tværs af koncernen, dens geografiske placeringer og frigør samtidig værdifulde ressourcer. Derudover kan Dynamics 365 for Finance and Operations også synkronisere hele logistikken på tværs af produktion, lager og transport.
Kort sagt indeholder systemet alle de funktioner, du skal bruge for at forbedre dine økonomiske resultater, mens du også minimerer omkostningerne på tværs af din forsyningskæde.