Microsoft Dynamics 365 Business Central vs Dynamics 365 for Finance and Operations
Når man taler om ’Microsoft Dynamics 365’ så menes der ofte et af de to systemer ’Dynamics 365 Business Central’ og ’Dynamics 365 for Finance and Operations’.
Begge disse systemer er ERP-systemer, som i høj grad efterspørges af danske virksomheder.
Men selvom navnene er tæt beslægtet rent navnemæssigt, så er der stor forskel på disse to ERP-systemer, da de henvender sig til to forskellige målgrupper.
Microsoft Dynamics 365 Business Central
Microsoft Dynamics 365 Business Central hed tidligere Microsoft Dynamics NAV eller Navision. Dette system er udviklet til små og mellemstore virksomheder.
Med Dynamics 365 Business Central får virksomheden en komplet forretningsløsning, som bidrager til at optimere virksomhedens økonomistyring og kritiske forretningsprocesser.
Business Central giver indsigt i virksomhedens tilstand fx i forhold til salg eller økonomi. Ved hjælp af Business Intelligence og Power BI kan virksomhedens data transformeres til vigtig indsigt og organisere det, så du har det rette datagrundlag at træffe beslutningerne ud fra.
Dynamics 365 Business Central giver mulighed for, at kunder kan prioriteres efter omsætningspotentiale, og dermed skabes mulighed for mersalg og krydssalg.
Løsningen kan leveres i skyen, on premise eller som en hybrid.
Business Centrals standardfunktionalitet kan udvides og tilpasses netop din virksomheds behov og forretningsprocesser.
Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations
Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations er efterfølgeren til Microsoft Dynamics AX. Dette system er i modsætning til Business Central udviklet til helt store virksomheder og koncerner.
Med dette system får du en løsning, som skaber 360 graders indsigt i din virksomheds forsyningskæde.
Løsningen muliggør arbejde med sammenhængende driftsaktiviteter, og derved optimeres produktionsparatmetrene for hvert enkelt produkt.
På den måde er det muligt at understøtte de kritiske forretningsprocesser på tværs af forsyningskæden. Det tværfunktionelle samarbejde gør, at man kan optimere produktleveringen til kunderne, og ligeledes forbedre produktets kvalitet, som kan resultere i øget kundetilfredshed.
Løsningen automatiserer også finansielle processer på tværs af koncernen, dens geografiske placeringer og frigør værdifulde ressourcer. Dynamics 365 for Finance and Operations kan også synkronisere logistikken på tværs af produktion, lager og transport.
Kort sagt indeholder det alle de funktioner du skal bruge for at forbedre dine økonomiske resultater og minimere omkostninger på tværs af din forsyningskæde.