Public Cloud: Business Central Essentials
Hvad er Navision?
Microsoft Navision – din komplette forretningsløsning?
Navision giver din virksomhed:
- Overblik til bedre beslutninger
- Øget produktivitet optimerede processer
- En fremtidssikret og skalérbar løsning til din branche
Hvad hedder Navision i dag?
Navision, NAV, Dynamics NAV og nu Dynamics 365 Business Central. Hvad er forskellen på alle disse mange navne egentlig? Mange kender og omtaler NAV under navnet ‘Navision’. Men faktisk er Navision en ældre version af NAV, og NAV kommer af produktnavnet Dynamics NAV – som nu hedder Dynamics 365 Business Central.
Selve historien for Navision og NAV starter tilbage i 2001, hvor Navision og Damgård fusionerede. I 2003 valgte Microsoft at opkøbe firmaet, hvilket gjorde, at Navision kom til at høre under Microsoft Business Solutions. Sidenhen har Microsoft løbende videreudviklet Navision, hvor deres fokus konstant har været på at optimere både arbejdsprocesserne, brugervenligheden og funktionaliteten i systemet.
Efter Microsofts opkøb i 2003 blev navnet ‘Navision’ ændret til Dynamics NAV’. Siden da har det velkendte ERP-system (Enterprise Resource Planning) officielt gået under titlen Dynamics NAV - eller for de fleste bare NAV.
I oktober 2018 valgte Microsoft at ændre deres navn fra ‘Microsoft Dynamics NAV’ til ‘Dynamics 365 Business Central’, som det hedder i dag.

Fordele ved Microsoft Navision
Understøtter virksomhedens vækststrategi
Navision forbinder hele din virksomhed, optimerer forretningsprocesser, gør arbejdsgange mere effektive på tværs af virksomheden, reducerer omkostningerne og understøtter din generelle vækststrategi. Dette sikrer en mere konkurrencedygtig forretning.
Styrker dit beslutningsgrundlag
Navision giver dig et solidt beslutningsgrundlag til at træffe bedre beslutninger, der direkte påvirker bundlinjen. Løsningen automatiserer virksomhedens forretningsprocesser uden at øge lønomkostningerne, hvilket giver dig et indblik i, hvordan din virksomhed performer og et overblik over din forretning fra den samme database.
Skalérbar og tilpasset dine behov
Med Navision får du en løsning, der kan vokse i takt med din virksomheds vækst. Derudover er det også nemt at skrue op og ned for kapaciteten. Det er også nemt at tilpasse løsningen til at integrere med andre systemer, så den passer til dine specifikke behov.
Gør virksomheden mobil
Du kan få adgang til systemet via tablets og andre mobile enheder. Det gør dine medarbejdere mere fleksible og effektive, idet de kan også får adgang til vigtige data uanset tid og sted. Denne mobilitet ved Navision giver dig også mulighed for at følge op på vigtige økonomiske nøgletal, mens du er på farten.
“Det er altid med en vis portion skepsis og nervøsitet, at man udskifter sit ERP system – det er kan sammenlignes med en hjertetransplantation. Men i hænderne på Elbek & Vejrup gik det over al forventning – vi kunne efter transplantationen både stå, gå og fungere dagen efter. Det gode fælles forarbejde kom virkelig til udtryk ved go-live og den efterfølgende driftsstabilisering – vi havde stort set ikke brug for hjælp efterfølgende.”
Henrik Dueholm
CEO,
Bramidan A/S
Integrationer til Microsoft Navision
Der er mange forskellige integrationsmuligheder til Navision. Med disse integrationer kan du skabe din helt egen løsning, der passer til din virksomheds behov. Der er mange løsninger, som du med fordel kan integrere med Navision, herunder:
- Webshops
- PIM-systemer
- Løn- og tidsregistreringsløsninger
- Expense Management
- Document Capture
- Og mange flere
Business Intelligence er også i høj grad værd at fremhæve som eksempler på et produkt, der kan øge værdien i din forretning.
Integration til Business Intelligence giver dig indsigt i forretningsdata
En Business Intelligence-løsning giver dig større mulighed for at analysere relevant data, så du har det rette beslutningsgrundlag. En BI-løsning giver fordele som:
- Bedre gennemsigtighed i data
- Synliggør din virksomheds forretningsdata
- Effektivisering af arbejdsprocesser
- Bedre overblik over stigende datamængder på tværs af systemer
Business Intelligence til Navision kan være medvirkende til at øge din virksomheds resultater markant og samtidig fastholde eller øge din virksomheds markedsposition.
Navision på Azure cloud
Ved at flytte Navision til Azure kan du få mere fleksibilitet i at opskalere i takt med stigende behov uden konstant at skulle investere i ny IT-udstyr eller support. Azure cloud-platformen giver dig mulighed for at benytte de nyeste teknologier og samtidig hurtigt forbedre gamle processer, så du kan være på forkant med dine kunders forventninger og konkurrenternes pres.
Backup af data behøver ikke være besværligt
Ofte er backup af data en udfordring for mange virksomheder. Det er både besværligt og forbundet med stor usikkerhed, hvis man selv står for det. Menneskelige fejl kan nemlig betyde, at data går tabt og ikke kan gendannes. Alt dette kan undgås med Microsoft Azure, som er en hosting-platform, der sikrer fuld backup og datasikkerhed. Det er Microsoft, der både vedligeholder og opdaterer platformen.
Automatiske opdateringer frigør flere ressourcer
Tænk på, hvor effektiv din virksomhed kan blive, hvis du ikke behøver at installere, opdatere, administrere og støtte hardware og software hele tiden. På en cloud-platform udføres alt vedligeholdelse og sikkerhed i baggrunden, hvilket frigør dine ressourcer. Du kan opnå disse fordele ved at bruge Navision på Azure Cloud:
- Skalérbare løsninger
- Afregning efter forbrug
- Færre omkostninger
- Øget fleksibilitet
- Omfattende funktionalitet
- Høj sikkerhed
- Fuldt ud integreret løsning
“Vi havde et behov for bedre overblik i vores planlægning og indkøb, hvorfor vi indledte vi et samarbejde med Elbek & Vejrup. Vi oplever et meget professionelt samarbejde og fik god støtte i implementeringsfasen, og ikke mindst efter. Det har været meget vigtigt for os. Desuden har vi fået løst vores overbliksproblemer, fået struktureret og opbygget vores stamdata og fået skabt nogle gode rutiner som gør, at flere folk kan løse planlægningsopgaverne. Vi er med andre ord blevet mindre sårbare. Vi har i dag sammenhæng imellem alle vores data, og det i dag svært at forstå, hvordan vi før klarede os uden MRP-løsningen.”
Per Møller
Økonomichef ,
BKI Foods A/S
Overvejer du at skifte til Business Central? Se vores priserne her
Vil du opgradere din gamle Navision-løsning til den nyeste platform, Dynamics 365 Business Central? Der er mange fordele ved at gøre det. Udover at du får en løsning, der er teknologisk up-to-date, vil du også have adgang til en række nye funktioner, som ikke findes i Navision.
Brugervenligheden og brugergrænsefladerne, arbejdsgange og genveje i ERP-systemet er blevet forbedret, så du kan arbejde mere effektivt. Hvis du vil lære mere om funktionerne og mulighederne i Business Central, så kan du læse mere her.
Med Business Central har du mulighed for at vælge, hvordan du vil betale for løsningen. Du kan enten leje Business Central via et abonnement, hvor du betaler et fast månedligt beløb pr. bruger, eller du kan købe de licenser, du har brug for og eje dem selv.
Hvis du ønsker en fast månedlig pris på din Business Central-løsning og en cloud-baseret løsning, der er hosted og vedligeholdt af Microsoft, kan du leje din løsning i en såkaldt Public Cloud.
Vil du derimod eje din egen licens og selv stå for backup og opdatering af Business Central, så skal du vælge en on-premise-løsning. I Business Central kan du vælge mellem tre forskellige licenstyper, nemlig:
- Premium user
- Essential user
- Team Member - Team members har dog kun begrænset adgang til systemet.
Hos Elbek & Vejrup hjælper vi dig med at finde den rette prismodel, der passer til netop din virksomhed.
I nedenstående finder du priser på Dynamics 365 Business Central Public Cloud (leje) og on-premise licenser (eje). Dette er priser på rene software-licenser og omfatter således ikke konsulent- ydelser og rådgivning samt tredjepartsprodukter. Ønsker du tilbud på implementering af Business Central i din virksomhed så kontakt os her for et uforpligtende møde.
Nedenstående priser er udelukkende software-licenser. Elbek & Vejrup er berettiget til uden varsel at regulere priser på baggrund af ændringer i priser fra underleverandører.
440,50 kr.
Pr. bruger/måned
629,30 kr.
Pr. bruger/måned
Public Cloud: Business Central Premium
50,30 kr.
Pr. bruger/måned
Public Cloud: Business Central Team Members
11.167 kr.
Pr. brugerlicens
On-premise: Business Central Essentials
15.634 kr.
Pr. brugerlicens
On-premise: Business Central Premium
2.233 kr.
Pr. brugerlicens
On-premise: Business Central Team Members
Guide til ny forretningsløsning
Overvejer du at ændre forretningsløsningen for din virksomhed, men ved du ikke, hvor du skal starte? Denne guide viser dig, hvordan du kan komme i gang med at implementere en ny løsning. Det behøver ikke at være uoverskueligt. Guiden fører dig igennem alle de kritiske faser i en ERP-implementering og giver svar på de overvejelser, du skal gøre dig, og hvordan du forbereder din virksomhed med en ERP-implementering.

Fagspecialister i din branche
Elbek & Vejrup er eksperter i at udvikle standard Navision-løsninger til specifikke brancher inden for både den private og den offentlige sektor. Vores konsulenter er fagspecialister, der hjælper små og mellemstore virksomheder med at optimere deres forretningsprocesser gennem effektive løsninger og rådgivning.
Vi tilbyder både vores egen udviklet software samt tredjepartssoftware til Navision. Et udvalg af eksempler på vores løsninger er:
- Dokumenthåndtering
- Lagerstyring
- Produktionsstyring
- Tidsregistrering
- Business Intelligence
- CRM
- Lønhåndtering
- Supply chain management
Dermed får du hos os en 360-graders løsning, som understøtter hele din virksomheds behov og forretningsprocesser i en central database.
Ofte stillede spørgsmål om Navision
Hvad er Navision?
Navision er et ERP-system, som er udviklet af Microsoft. Med Navision optimerer du dine forretningsprocesser og bliver i stand til at drive en langt mere effektiv virksomhed. Du kan blandt andet håndtere og optimere økonomi, lager, logistik, produktion og meget mere.
Hvad hedder Navision i dag?
Navision hedder i dag Dynamics 365 Business Central. Det indeholder flere arbejdsområder som dem i Navision.
Skal man skifte fra Navision til Business Central?
Hvis du i dag bruger Navision, kan det være en god idé at undersøge mulighederne for at skifte til Business Central. Microsoft udvikler ikke længere Navision, og deres nye ERP-system til samme segment hedder Business Central. Der er mange fordele ved at skifte fra Navision til Business Central, da teknologien er meget mere avanceret og har mange nye features og muligheder.
Øvrige ressourcer
Er du interesseret i at få flere informationer omkring Microsoft Navision? Vi har samlet nogle flere ressourcer, som du kan dykke ned i.
Læs mere om Business Central i vores vidensbank
Måske er du også interesseret i at vide mere om Business Central? Så gå på opdagelse i vores vidensbank.
