Hvad er Navision?

Microsoft Navision – din komplette forretningsløsning?

Navision giver din virksomhed:

  • Overblik til bedre beslutninger
  • Øget produktivitet optimerede processer
  • En fremtidssikret og skalérbar løsning til din branche

Hvad hedder Navision i dag?

Navision, NAV, Dynamics NAV og nu Dynamics 365 Business Central. Hvad er forskellen på alle disse mange navne egentlig? Mange kender og omtaler NAV under navnet ‘Navision’. Men faktisk er Navision en ældre version af NAV, og NAV kommer af produktnavnet Dynamics NAV – som nu hedder Dynamics 365 Business Central.

Selve historien for Navision og NAV starter tilbage i 2001, hvor Navision og Damgård fusionerede. I 2003 valgte Microsoft at opkøbe firmaet, hvilket gjorde, at Navision kom til at høre under Microsoft Business Solutions. Sidenhen har Microsoft løbende videreudviklet Navision, hvor deres fokus konstant har været på at optimere både arbejdsprocesserne, brugervenligheden og funktionaliteten i systemet.

Efter Microsofts opkøb i 2003 blev navnet ‘Navision’ ændret til Dynamics NAV’. Siden da har det velkendte ERP-system (Enterprise Resource Planning) officielt gået under titlen Dynamics NAV - eller for de fleste bare NAV.

I oktober 2018 valgte Microsoft at ændre deres navn fra Dynamics NAV’ til ‘Dynamics 365 Business Central’, som det hedder i dag.

Fordele ved Microsoft Navision

Understøtter virksomhedens vækststrategi
Systemet forbinder hele din virksomhed, optimerer forretningsprocesser, effektiviserer arbejdsgange på tværs af virksomheden, reducerer omkostningerne og understøtter din generelle vækststrategi. Alt dette sikrer en mere konkurrencedygtig forretning.

Styrker dit beslutningsgrundlag
Navision giver dig et solidt beslutningsgrundlag til at træffe bedre beslutninger, der direkte påvirker bundlinjen. Løsningen automatiserer nemlig forretningsprocesserne uden at øge udgifterne til løn. Det giver dig således et bedre indblik i, hvordan din virksomhed klarer sig samtidig med, at du får et overblik over din forretning fra den samme database.

Skalérbar og tilpasset dine behov
Med Navision får du en løsning, der kan vokse i takt med din virksomheds vækst. Derudover er det også nemt at skrue op og ned for kapaciteten. Hvis du får behov for at integrere til andre systemer, så er det også nemt at tilpasse. Det er således dine specifikke behov, der er i centrum.

Gør virksomheden mobil
Du kan få adgang til systemet via tablets og andre mobile enheder. Det gør dine medarbejdere mere fleksible og effektive, idet de kan også får adgang til vigtige data uanset tid og sted. Denne mobilitet ved Navision giver dig også mulighed for at følge op på vigtige økonomiske nøgletal, mens du er på farten.

“Det er altid med en vis portion skepsis og nervøsitet, at man udskifter sit ERP system – det er kan sammenlignes med en hjertetransplantation. Men i hænderne på Elbek & Vejrup gik det over al forventning – vi kunne efter transplantationen både stå, gå og fungere dagen efter. Det gode fælles forarbejde kom virkelig til udtryk ved go-live og den efterfølgende driftsstabilisering – vi havde stort set ikke brug for hjælp efterfølgende.”

Henrik Dueholm
CEO, Bramidan A/S

Integrationer til Microsoft Navision

Der er mange forskellige integrationsmuligheder til Navision. Med disse integrationer kan du skabe din helt egen løsning, der passer til dine behov. Der er mange løsninger, som du med fordel kan integrere med Navision, herunder:

  • Webshops
  • PIM-systemer
  • LESSOR produkter
  • Expense Management
  • Document Capture
  • Og mange flere

Business Intelligence er også i høj grad værd at fremhæve som eksempler på et produkt, der kan øge værdien i din forretning.

Integration til Business Intelligence giver dig indsigt i forretningsdata

En Business Intelligence-løsning giver dig større mulighed for at analysere relevant data, så du har det rette beslutningsgrundlag. En BI-løsning giver fordele som:

  • Bedre gennemsigtighed i data
  • Synliggør din virksomheds forretningsdata
  • Effektivisering af arbejdsprocesser
  • Bedre overblik over stigende datamængder på tværs af systemer

Business Intelligence til Navision kan være medvirkende til at øge din virksomheds resultater markant og samtidig fastholde eller øge virksomhedens markedsposition.

Ved at flytte Navision over på Azure så kan du få flere fleksible muligheder for at opskalere efter stigende behov uden, at du konstant skal investere i nyt IT-udstyr eller ny support. Med Azure cloud-platformen kan du udnytte de nyeste teknologier og på samme tid forbedre de gamle processer hurtigere, så du kan være på forkant med både dine kunders forventninger og presset fra konkurrenterne.

Backup af data behøver ikke være besværligt
Ofte er backup af data en udfordring for mange virksomheder. Det er både besværligt og forbundet med stor usikkerhed, hvis man selv står for det. Menneskelige fejl kan nemlig betyde, at data går tabt og ikke kan gendannes. Alt dette kan undgås med Microsoft Azure, som er en hosting-platform, der sikrer fuld backup og datasikkerhed. Det er Microsoft, der både vedligeholder og opdaterer platformen.

Automatiske opdateringer frigør flere ressourcer

Forestil dig, hvor effektiv din virksomhed kan blive ved, at du ikke konstant skal installere, opdatere, administrere og understøtte hardware og software. På en cloud-platform foregår alt vedligeholdelse og sikkerhed i baggrunden, hvilket bidrager til at frigøre flere af dine ressourcer. Du kan opnå disse fordele med Navision på Azure Cloud:

  • Skalérbare løsninger
  • Afregning efter forbrug
  • Færre omkostninger
  • Øget fleksibilitet
  • Høj sikkerhed
  • Fuldt ud integreret løsning

“Vi havde et behov for bedre overblik i vores planlægning og indkøb, hvorfor vi indledte vi et samarbejde med Elbek & Vejrup. Vi oplever et meget professionelt samarbejde og fik god støtte i implementeringsfasen, og ikke mindst efter. Det har været meget vigtigt for os. Desuden har vi fået løst vores overbliksproblemer, fået struktureret og opbygget vores stamdata og fået skabt nogle gode rutiner som gør, at flere folk kan løse planlægningsopgaverne. Vi er med andre ord blevet mindre sårbare. Vi har i dag sammenhæng imellem alle vores data, og det i dag svært at forstå, hvordan vi før klarede os uden MRP-løsningen.”

Per Møller
Økonomichef , BKI Foods A/S

Overvejer du at skifte til Business Central? Se vores priserne her

Overvejer du at skifte din gamle Navision-løsning ud med det nye Dynamics 365 Business Central? Der er mange fordele ved at opgradere til den nyeste platform. Udover at du får en løsning, som er teknologisk up to date, så er der også et væld af nye funktioner i forhold til Navision, som brugerne af Business Central kan få nytte af.

Selve brugervenligheden og brugergrænseflader, arbejdsgange og genveje i ERP-systemet er blevet optimeret, så du kan arbejde meget mere effektivt. Hvis du ønsker at læse mere om funktioner og muligheder i Business Central, så kan du læse mere her.

Med Business Central kan du selv vælge, hvordan du vil betale for din løsning. Du har dermed mulighed for enten at leje Business Central via abonnement, hvor du betaler et fast månedligt beløb pr. bruger, eller du kan købe det antal licenser, som du har behov for, og som du så selv ejer.

Hvis du ønsker at få en fast månedlig pris på din Business Central-løsning, og samtidig ønsker en cloud-baseret løsning hosted og vedligeholdt af Microsoft, så har du mulighed for at leje din løsning i en såkaldt Public Cloud.

Vil du derimod eje din egen licens og selv stå for backup og opdatering af Business Central, så skal du vælge en on-premise-løsning. I Business Central kan du vælge mellem tre forskellige licenstyper, nemlig: 

  • Premium user
  • Essential user
  • Team Member - Team members har dog kun begrænset adgang til systemet.

Hos Elbek & Vejrup hjælper vi dig med at finde den rette prismodel, der passer til netop din virksomhed.

I nedenstående finder du priser på Dynamics 365 Business Central Public Cloud (leje) og on-premise licenser (eje). Dette er priser på rene software-licenser og omfatter således ikke konsulent- ydelser og rådgivning samt tredjepartsprodukter. Ønsker du tilbud på implementering af Business Central i din virksomhed så kontakt os her for et uforpligtende møde.

Nedenstående priser er udelukkende software-licenser. Elbek & Vejrup er berettiget til uden varsel at regulere priser på baggrund af ændringer i priser fra underleverandører.

440,50 kr.

Pr. bruger/måned

Public Cloud: Business Central Essentials

Bliv kontaktet

629,30 kr.

Pr. bruger/måned

Public Cloud: Business Central Premium

Bliv kontaktet

50,30 kr.

Pr. bruger/måned

Public Cloud: Business Central Team Members

Bliv kontaktet

11.167 kr.

Pr. brugerlicens

On-premise: Business Central Essentials

Bliv kontaktet

15.634 kr.

Pr. brugerlicens

On-premise: Business Central Premium

Bliv kontaktet

2.233 kr.

Pr. brugerlicens

On-premise: Business Central Team Members

Bliv kontaktet

Guide til ny forretningsløsning

Overvejer du at skifte din virksomheds forretningsløsning, men ved du endnu ikke, hvor du skal starte? Vi viser dig vejen med denne guide til en ny forretningsløsning. Det behøver nemlig ikke at være uoverskueligt at komme i gang. Guiden tager dig igennem alle de kritiske faser, der er i en ERP-implementering. Få svar på, hvilke overvejelser du skal gøre dig, og hvordan du forbereder din virksomhed på en ERP-implementering.

Fagspecialister i din branche

Elbek & Vejrup er specialiseret i at udvikle standard Navision-løsninger til udvalgte brancher. Brancherne dækker både den private og den offentlige sektor. Vores konsulenter er fagspecialister. De bidrager igennem effektive løsninger og rådgivning til optimering af virksomhedens forretningsprocesser.

Vi tilbyder både vores egen udviklet software samt tredjepartssoftware til Navision. Et udvalg af eksempler på vores løsninger er:

  • Dokumenthåndtering
  • Lagerstyring
  • Produktionsstyring
  • Tidsregistrering
  • Business Intelligence
  • CRM
  • Lønhåndtering

Dermed får du hos os en 360-graders løsning, som understøtter hele din virksomheds behov og forretningsprocesser.

Ofte stillede spørgsmål om Navision

Hvad er Navision?

Navision er et ERP-system, som er udviklet af Microsoft. Med Navision optimerer du dine forretningsprocesser og bliver i stand til at drive en langt mere effektiv virksomhed. Du kan blandt andet håndtere og optimere økonomi, lager, logistik, produktion og meget mere.

Hvad hedder Navision i dag?

Navision hedder i dag Dynamics 365 Business Central. Det indeholder flere arbejdsområder som dem i Navision.

Skal man skifte fra Navision til Business Central?

Har du i dag Navision kan det være en god ide at kigge på mulighederne ved Business Central. Der udvikles ikke længere på Navision af Microsoft, hvor deres nye ERP-system til samme segment nu hedder Business Central. Der er uendeligt mange fordele ved at skifte fra Navision til Business Central, da teknologien er meget mere avanceret og med mange nye features og muligheder i systemet.

Øvrige ressourcer

Er du interesseret i at få flere informationer omkring Microsoft Navision? Vi har samlet nogle flere ressourcer, som du kan dykke ned i.

Læs mere om Business Central i vores vidensbank

Måske er du også interesseret i at vide mere om Business Central? Så gå på opdagelse i vores vidensbank.

Vidensbank Henvisning Section