erp-system-header-min.jpg

Fordele og ulemper ved ERP-systemer
– find det bedste system til din virksomhed

Her på siden finder du:

  • Gennemgang af de 4 mest anvendte ERP-systemer i landet
  • Sammenligning af systemerne
  • Fordele og ulemper ved ERP-systemer

Vi skaber værdi gennem IT for vores kunder

Vi har hjulpet mere end 2000 virksomheder med:

  • Effektivisering og digitalisering af forretningsprocesser der skaber konkurrencemæssige fordele

  • Forretningsrådgivning baseret på dybt branchekendskab

  • Standard ERP-løsninger til din branche

Fordele og ulemper ved et ERP-system

I denne video får du forklaret hvad de forskellige fordele og ulemper ved et ERP-system er. Derudover bliver du klogere på, hvad du skal kigge efter, når du skal vælge et ERP-system.

Fordele og ulemper ved et ERP-system

Introduktion til ERP-system

Stadig flere og flere virksomheder vælger i dag at anvende et ERP-system til at understøtte deres forretning. Og det er med god grund. For med et ERP-system kan man både øge sine medarbejderes produktivitet og skabe en langt mere effektiv virksomhed.

Men for at man kan komme i mål med at indfri de mange gevinster, der ligger i at have et ERP-system, er det afgørende, at man vælger det rette ERP-system. I denne situation er der mange forskellige faktorer, der er afgørende for hvilket system, der passer bedst til ens virksomhed.

Hos Elbek & Vejrup har vi hjulpet virksomheder med at få det maksimale ud af deres ERP-løsninger. Vi ved derfor også af erfaring hvor stor og vigtig en beslutning det er, at vælge det rette system og ikke bare et hvilket som helst system.

Da vi ved hvor svær denne beslutning kan være, har vi på denne side lavet en oversigt, så du kan vælge det rette system til din virksomheds behov.

Hvilke fordele giver et ERP-system?

For at indfri virksomhedens fulde potentiale kræver det, at man har de rigtige værktøjer. Her er et ERP-system ét af kerneværktøjerne til at optimere drift og interne processer for derigennem at opnå økonomisk gevinst. Den største fordel ved at vælge ERP er, at du kan samle dine vigtigste data ét sted. Det kan du udnytte til at effektivisere den daglige drift af din virksomhed.

Du kan blandt andet holde øje med dine lønudbetalinger, forretningstransaktioner, ordrebestillinger og meget mere.

På den måde kommer ERP-systemet virksomheden til stor gavn, når du skal træffe vigtige beslutninger omkring udviklingen af din virksomhed.

ERP-systemet vil agere som en fælles database for alle i virksomheden, så hver enkelt afdeling ikke har sit eget system. Med et ERP-system kan I i langt højere grad kommunikere på tværs af afdelinger og virksomheden som helhed.

Et ERP-system kan derfor være en stor gevinst for de fleste virksomheder.

Alt afhængig af din branche og dine behov, vil du kunne opleve følgende fordele:

  • Det minimerer andelen af administration
  • Dine medarbejdere bliver mere produktive
  • Dine arbejdsprocesser bliver mere fleksible
  • Du får et bedre indblik i din virksomheds forretning og udvikling
  • Du skaber bedre muligheder for at kommunikere på tværs af afdelinger

Læs mere om ERP er relevant for din virksomhed her.

Hvilke ulemper er der ved ERP-systemer?

På trods af at der er rigtig mange fordele ved at anvende et ERP-system, så findes der også ulemper.

Datasikkerhed

Tidligere var sikkerhed en årsag til bekymring hos flere virksomheder. Men dette er ikke længere et problem i dag, særligt fordi løsningerne er blevet meget sikrere, hvilket gør, at man ikke skal frygte at man nemt kan blive hacket.

I dag er langt de fleste systemer cloud-baseret, hvilket også bidrager til at øge sikkerheden. Ikke kun sikkerhed mod hacker-angreb, men også i forhold til at miste virksomhedens vitale data grundet nedbrud på server.

I dag kan man både vælge løsninger, hvor man selv opbevarer sine data og løsninger, hvor dataene lagres på ERP-udbyderens servere.

Vedligeholdelse af et ERP-system

En mere udbred ulempe ved at bruge ERP-systemer kan være, at det med tiden skal opgraderes, hvilket både kan være meget omkostningsfuldt og ikke mindst tidskrævende. Dette er dog et problem, som du selv kan minimere ved at vælge et ERP-system, som gør det nemt at implementere nye ændringer.

Sidst men ikke mindst skal man også huske på, at det tager tid at implementere et ERP-system internt i en virksomhed. At implementere et ERP-system fra bunden er en stor og krævende opgave. Derfor er det vigtigt, at man får planlagt ERP-implementeringen grundigt samt afsætter de fornødne ressourcer til det.

Hos Elbek & Vejrup er vi bekendt med disse udfordringer. Derfor har vi lavet en grundig 36-siders guide om dette emne, som du kan finde her.

Download guide

Cloud-teknologi kommer til at betyde endnu mere for dit valg af ERP-system

Som nævnt ovenfor så er langt de fleste systemer blevet cloud-baseret. At et ERP-system ligger i skyen har stor betydning for, hvordan dine data opbevares, hvor agil din virksomhed vil være samt hvilke applikationer og funktioner, dit ERP-system kan indeholde og udvides med.

De fleste ERP-systemer har deres egen cloud-platform. På denne platform vil du kunne hente de applikationer, som du måtte have behov for. Derfor spiller denne platform en stor rolle for, hvilket system der er bedst. Microsoft har deres Microsoft Azure-platform, hvorfra hele Dynamics 365 og Office 365 applikationerne ligger. Udover de mange applikationer som kan hostes i Azure, så er oppetiden og driftsikkerheden også ekstremt vigtig at tage højde for, når man vælger hosting-platform. Du kan læse meget mere om Microsoft Azure på denne side.

Section3

Hvad skal man overveje, når man skal vælge et ERP-system?

Der er flere faktorer som du bør tage med i dine overvejelser, når du skal vælge et ERP-system til din virksomhed. Nogle af de vigtigste ting du skal tænke på er:

  • Hvilken branche arbejder du i, og hvilke funktioner har du brug for?
  • Hvor mange medarbejdere er der i din virksomhed og hvor mange skal have adgang?
  • Hvad koster ERP-systemet – både på kort og lang sigt?

Vigtigheden af branchekendskab:

Det første du bør kigge på, når du sammenligner ERP-systemer, er hvilke funktioner det enkelte system tilbyder, og hvad du har brug for.

Mange systemer kan mange af de samme ting i dag, men der er stor forskel på, hvor stort og dybt branchekendskab den enkelte ERP-partner har. Derfor er det en stor fordel at vælge en ERP-leverandør, der har forståelse for netop din branche og de udfordringer, din virksomhed skal have løst.

Liste: De mest anvendte ERP-systemer i dag

I takt med at ERP-systemer gennem årene er blevet mere udbredte, er der naturligt også kommet flere udbydere til på markedet.

Nogle af de mest udbredte ERP-systemer på det danske marked i dag inkluderer:

  • SAP
  • Microsoft Dynamics 365 Business Central (Tidligere Microsoft Dynamics NAV)
  • Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (Tidligere Microsoft Dynamics AX)
  • Infor M3
  • Oracle ERP Cloud

I de følgende afsnit vil vi kort gennemgå hvert enkelt systems fordele og ulemper.

Bomaerke

SAP: Systemet til komplekse globale virksomheder

Det første system på vores liste er SAP. SAP er verdens største ERP-system, som er udviklet af tyske SAP AG. Dette system er udviklet til multinationale virksomheder, som typisk opererer inden for flere forskellige sektorer i mange forskellige lande. Med dette system kan du blandt andet styre:

  • Lønomkostninger
  • Regnskabsstyring
  • HR-forhold
  • Produktionsstyring
  • Salgsstyring
  • Lagerstyring

Da dette system er udviklet til store virksomheder, betyder det også, at systemet er relativt svært og teknisk at arbejde i sammenlignet med andre systemer på vores liste.

SAP’s prismodel er bygget op omkring licenser. SAP er på grund af sin kompleksitet et system i den dyrere ende at anvende, da en licens koster fra $5000.

Det skal dog siges, at man med dette system ikke kommer til at opleve nogle begrænsninger i sin kunnen. Dog er det afgørende, at man har de rette ansatte til at arbejde i systemet, samt at man som virksomhed har en størrelse, både fysisk og økonomisk, der gør, at man kan få det maksimale ud af alle de mange funktioner der tilbydes. I et land som Danmark er der dog kun relativt få virksomheder, der for alvor vil få gavn af at vælge SAP.

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Det næste system som vi vil fremhæve er Microsoft Dynamics 365 Business Central. Dette system er efterfølgeren til det, der tidligere blev kaldt Microsoft Dynamics NAV eller Navision. Dette system er i modsætning til SAP udviklet til små og mellemstore virksomheder.

Med dette ERP-system har du blandet andet mulighed for at håndtere følgende funktioner:

Med dette system får du både et ERP-system, der vægter sikkerhed højt samt er nemt at arbejde med og ikke mindst at vedligeholde.

Når du skal udvide dit system, gøres det via extensions. Det betyder helt konkret, at din udvikler ikke skal lave ændringer i selve kernekoden.

Derudover kan du tilkøbe yderligere integrationer inden for blandt andet Produktionsstyring og Service gennem din Business Central-partner. Rent prismæssigt tilbydes din virksomhed her en meget fleksibel prisordning.

Her kan du vælge imellem tre licensmuligheder, der alle har forskellige anvendelsesmuligheder. Disse tre prismodeller kaldes ’Premium’, ’Essential’ og ’Team Member’.

Bomærke 2

Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations

Et tredje system som vi vil fremhæve er Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations. Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations er efterfølgeren til Microsoft Dynamics AX. Dette system er i modsætning til sin navnebror ovenfor udviklet til større virksomheder, hvilket også afspejler sig i deres funktioner.

Med dette system har du mulighed for at håndtere følgende funktioner i din virksomhed:

  • Produktionsstyring
  • Økonomistyring
  • Budgetplanlægning
  • Lagerstyring
  • Kontraktstyring
  • Business Intelligence
  • Logistikstyring
  • Salgsstyring

Rent prismæssigt er Microsoft Dynamics AX dog ikke blandt de billigste systemer på markedet.

Man skal købe minimum 20 licenser for at kunne bruge dette ERP-system. Dette understreger også, at der er tale om et system der skal bruges af mellemstore til store virksomheder.

Her kan du vælge imellem tre licensmuligheder, der alle har forskellige anvendelsesmuligheder. Disse tre prismodeller kaldes en ’Full User’, ’Activity User’ og ’Team Member User’.

Infor M3

Den næste på listen vi vil fremhæve er Infor M3. Infor M3 er verdens 3. største udbyder af ERP-systemer. Infor M3 er særligt egnet til at understøtte internationale virksomheder med tunge og komplicerede arbejdsprocesser.

Nogle af de typiske opgaver som kan varetages med dette system inkluderer:

  • Salgsstyring
  • Økonomistryring
  • Produktstyring
  • Produktionsstyring
  • Supply chain management
  • Procurement management
  • Marketing
  • Kundeservice
  • HR management

Med dette system kan du, ligesom med Microsoft Dynamics 365, vælge om du selv vil opbevare dine data, eller om du ønsker en cloudbaseret løsning.

Ligesom med SAP er der her dog primært tale om et stort ERP-system, som er udviklet til både store virksomheder og internationale koncerner. Rent prismæssigt ligger InforM3 midt i markedet med en pris per licens på $150.

Oracle ERP Cloud

Det sidste ERP-system vi vil inkludere i denne test er ERP-systemet fra Oracle. Oracle er en af verdens største IT-virksomheder med mere end 130.000 ansatte. Oracle udvikler en række produkter blandt andet indenfor customer relationship management, markedsføring og selvfølgelig ERP.

Nogle af de arbejdsopgaver som kan varetages med dette system inkluderer:

  • Project management
  • Procurement management
  • Risk management
  • Enterprise Performance management (EPM)
  • Supply chain management

Oracle er mere fleksibelt og mindre komplekst end de fleste af de tungere ERP-systemer, og kan bruges af både små og store virksomheder. Systemet er ligeledes cloudbaseret og det netop der cloud-funktion som fremhæves som et af systemets styrker.

Typisk vil det være mellemstore/store virksomheder, der vil have størst gavn af dette system. Prisen for Oracle ERP Cloud ligger i lejet fra $80-170.

Microsoft Dynamics 365 for Finance and OperationsMicrosoft Dynamics 365 Business CentralInfor M3SAP
VedligeholdelseKompliceretNemtKompliceretKompliceret
Cloud-baseret
Licenstype’Full User’, ’Activity User’ og ’Team Member User’Premium’, ’Essential’ og ’Team Member’.En type licens til en fast pris.En type licens til en fast pris.
Bedst egnet tilMellemstore og store virksomheder med +200 ansatteSmå og mellemstore virksomheder 1 til +200 ansatteInternationale virksomheder med +500 ansatteInternationale virksomheder med +500 ansatte
Anvendelsesmuligheder
Produktionsstyring
Økonomistyring
Budgetplanlægning
Lagerstyring
Kontraktstyring
Business Intelligence
Logistikstyring
Salgsstyring
Supply Chain Management
Kundestyring
Procurement management
Marketing
Kundeservice
HR-management
Lønomkostninger
Regnskabsstyring
HR-forhold

Leasing af dit ERP-projekt

Elbek & Vejrup har med succes tilført leasingfinansiering til ERP-projekter hos kunder, som ønsker at betale kontant. Vi ved, hvordan investeringen i et nyt ERP-projekt kan påvirke virksomhedernes allerede lagte budgetter flere år frem. Likviditeten kommer også under pres undervejs i projektets gennemførelse. Derfor kan leasing være et godt alternativ.

Læs om leasingmulighederne

Kontakt os for at finde den bedste løsning

Hos Elbek & Vejrup sidder vi altid klar til at hjælpe dig med at finde det rigtige ERP-system til din virksomhed. Vi er specialister i Microsoft Dynamics 365 Business Central-løsninger og kan hurtigt hjælpe dig med at finde ud af, om Microsoft Dynamics 365 Business Central er den bedste løsning for din virksomhed.

Kontakt os i dag enten via telefon eller e-mail, og lad os hjælpe dig med at optimere din virksomhed yderligere.

Kontakt os

Kundeudtalelse

For en virksomhed som Aarsleff er det afgørende, at vi indgår i ’partnerskab’ med en strategisk leverandør, der ikke alene forstår vores forretning, men som også besidder et godt kendskab til vores branche. Elbek & Vejrup har igennem hele vores samarbejde været dygtige til at stille de rigtige spørgsmål og udfordre os, så vi nu står med en teknologisk stærk platform, som kan udnyttes i vores organisation i et endnu større omfang. Derudover har det stor betydning, at Elbek & Vejrup er et hus med mange Dynamics NAV-kompetencer og dygtige fagspecialister, der sammen med os kan løfte vores forretning.

Se kundereferencer

Steen Guldborg
IT-chef, Per Aarsleff